Zadania dydaktyczno-wychowawcze

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

 LUTY

1. KARNAWAŁ

  • kształtowanie sprawności fizycznej; zapoznanie ze zwyczajem przebierania się na bal karnawałowy; rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia; rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu

  • przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter n, N na podstawie wyrazów: nuta, Nela; kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi

  • kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji; rozwijanie umiejętności przeliczania; kształtowanie umiejętności godzenia się z przegraną

  • rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu; rozwijanie sprawności fizycznej; zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabawy; rozwijanie kreatywności; rozwijanie umiejętności językowych

  • kształtowanie sprawności fizycznej; rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów; kształtowanie

2. DAWNO TEMU

  • przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter s, S na podstawie wyrazów: smok, Seweryn; rozwijanie sprawności fizycznej; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi; rozwijanie wyobraźni plastycznej; kształtowanie orientacji przestrzennej

  • rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; nabywanie umiejętności wnioskowania

  • rozwijanie myślenia matematycznego – wprowadzenie liczby i cyfry 6 w trzech aspektach; doskonalenie liczenia w zakresie 6; doskonalenie percepcji wzrokowej – utrwalanie kształtu litery s;

  • rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej; doskonalenie umiejętności przeliczania; rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych

  • rozwijanie doświadczeń w zakresie percepcji dotykowej; kształtowanie sprawności fizycznej; rozwijanie sprawności manualnej; wdrażanie do poszanowania pracy innych osób

3. DOOKOŁA ŚWIATA

  • rozwijanie zwinności i skoordynowanego działania jako przygotowania do czynności złożonych: czytania i pisania, wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole,kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, niekrytykowanie innych

  • wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy kontynentów, państw, stolic

  • poznawanie kontynentów oraz państw doskonalenie umiejętności: rozpoznawania liter, odczytywania

  • krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych, pisania po śladzie

  • wykonywanie działań – dodawania i odejmowania na konkretach (z wykorzystaniem liczmanów)

4. CHRONIMY PRZYRODĘ

  • wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy

  • wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole

  • wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć

  • wdrażanie do kończenia pracy w wyznaczonym czasie, uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, tak by eksperyment się udał

  • rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych

 

STYCZEŃ 

 

I. Krąg tematyczny: WSZĘDZIE BIAŁO

  • rozwijanie wiedzy o śniegu podczas zabaw badawczych oraz zimowych zjawisk przyrodniczych; poznanie zwyczajów ludności oraz zwierząt zamieszkujących
  • bieguny; nazywanie i identyfikowanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha
  •  kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania litery y;
  • rozwijanie samodzielności w ubieraniu się: zapinanie guzików, zapinaniei sznurowanie butów
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw z piosenką;
  • rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci – klasyfikowanie, przeliczanie;
  • wprowadzenie liczby i cyfry 4 w trzech aspektach
  • rozwijanie sprawności fizycznej podczas zabaw z chustą animacyjną

II . Krąg tematyczny: ZIMOWE ZABAWY

  • rozwijanie słownika o nazwy dyscyplin sportowych;
  •  wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
  • kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem utworu literackiego;
  • rozwijanie słownika czynnego; kształtowanie myślenia logicznego podczas klasyfikowania; doskonalenie wrażliwości sensorycznej i sprawności manualnej;
  •  wprowadzenie liczby i cyfry 5 w trzech aspektach;
  • zapoznanie z tangramem; kształtowanie umiejętności przeliczania, planowania i mierzenia podczas projektowania gry,
  •  rozwijanie sprawności fizycznej, przestrzeganie zasady fair play

 III. Krąg tematyczny: BABCIA I DZIADEK

  • kształtowanie postawy empatii i szacunku wobec osób starszych
  • budowanie świadomości o znaczeniu babci i dziadka w życiu rodziny;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w działaniu
  • rozwijanie umiejętności językowych dzieci;
  • rozpoznawanie i nazywanie liter b, B na podstawie wyrazów: bal, balon, babcia , Beata; rozwijanie koncentracji uwagi podczas słuchania tekstu literackiego;
  • kształtowanie myślenia logicznego – planowanie, działanie wg planu; kodowanie i dekodowanie czynności za pomocą znaków
  • kształtowanie umiejętności rywalizacji

IV. Krąg tematyczny: NASZE ULUBIONE BAŚNIE

  • rozwijanie zainteresowania różnymi rodzajami książek jako źródła wiedzy;
  • kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się znakiem =;
  • wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł bezpiecznej zabawy;
  • rozwijanie kreatywności; zachęcanie do starannego wykonywania wszystkich zadań i ćwiczeń; wdrażanie do przestrzegania zwyczajów i norm społecznych;
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej; kontrolowanie poprawności chwytu pisarskiego i postawy ciała podczas zabaw grafomotorycznych
  • wykonywanych przy stoliku

 

GRUDZIEŃ 

I. ŚWIĄTECZNE POCZTÓWKI

  • kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na słuchanym tekście; doskonalenie umiejętności matematycznych i myślenia logicznego; wdrażanie do nawiązywania serdecznych i przyjacielskich relacji z rówieśnikami

  • kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter k, K; rozwijanie logicznego myślenia podczas układania historyjki obrazkowej;

  • rozwijanie umiejętności odczytywania instrukcji; budzenie zainteresowania środowiskiem społecznym;

  • rozwijanie umiejętności odgrywania ról podczas zabaw tematycznych doskonalenie umiejętności interpretacji piosenki za pomocą rytmu i ruchu;

  • rozwijanie empatii poprzez słuchanie i rozmowę na temat wiersza Prezent dla Mikołaja Doroty Gellner; rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas kreślenia po śladzie lite k, K;

II. ZWIERZĘTA ZIMĄ

  • rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym – rozpoznawanie zwierząt zapadających w sen zimowy; rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie, porównywanie, dopełnianie; rozwijanie ekspresji plastycznej; kształtowanie empatii wobec zwierząt

  • rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie; rozwijanie sprawności manualnej; kształtowanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym; kształtowanie empatii wobec zwierząt

  • kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania

    liter u, U; rozwijanie słownika dziecka; rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;

  • kształtowanie sprawności językowej – poprawne wypowiadanie się pod względem logicznym

    i gramatycznym; rozwijanie zainteresowania czytaniem – pokazywanie i nazywanie liter u, U;

  • kształtowanie sprawności fizycznej – szybkości i zwinności; budzenie zainteresowania środowiskiem społecznym – praca leśniczego;

III. SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE

  • kształtowanie umiejętności matematycznych – przeliczanie; rozwijanie umiejętności językowych podczas układania zagadek; rozwijanie wrażliwości – czerpanie radości z przygotowań do świąt

  • rozwijanie myślenia logicznego podczas klasyfikowania, porównywania i określania długości; doskonalenie sprawności manualnej; rozwijanie wrażliwości – angażowanie się w przygotowania do świąt

  • kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu i rytmu; rozwijanie zainteresowania czytaniem;

  • poznanie tradycji związanych ze stołem wigilijnym; porównywanie ciężaru przedmiotów podczas zabaw z użyciem wagi;

  • kształtowanie sprawności językowej – tworzenie logicznej wypowiedzi na temat świąt Bożego Narodzenia; rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej;

IV. ŚWIĄTECZNE ZWYCZAJE

  • kształtowanie sprawności językowej – tworzenie logicznej wypowiedzi na temat świąt Bożego Narodzenia; rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej; budzenie zainteresowania tradycją i zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; tworzenie ciepłej, świątecznej atmosfery

  • rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie; rozwijanie zainteresowania zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem

  • rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania rebusów; rozwijanie słownika dzieci;

V. SKOK W NOWY ROK

  • rozwijanie sprawności językowych – tworzenie wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym; wdrażanie do rozumienia następstw czasowych – posługiwanie się kalendarzem, zegarem; kształtowanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich

  • kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter p, P;

  • kształtowanie logicznego myślenia – rozumienie następstw czasowych; rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi

  • kształtowanie myślenia logicznego – posługiwanie się nazwami miesięcy; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie zainteresowania czytaniem – pokazywanie i nazywanie liter p, P

  • kształtowanie myślenia logicznego – posługiwanie się nazwami dni tygodnia; kształtowanie sprawności fizycznej

 PAŹDZIERNIK

I.  W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

  • zachęcanie do spożywania surowych i przetworzonych owoców i warzyw
  • kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych;
  • rozpoznawanie i podawanie nazw części garderoby; uświadamianie konieczności ubierania się odpowiednio do pogody; rozumienie pojęcia zdrowie; kształtowanie postaw prozdrowotnych;
  • poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarza, pielęgniarki
  • utrwalanie znajomości litery „o”
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej; właściwe reagowanie na sygnały  i polecenia
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów; posługiwanie się pojęciami: najwyższy, najniższy; najwięcej, najmniej; układanie         i kontynuowanie rytmów dwu, trzyelementowych;
  • rozwijanie sprawności fizycznej; zachęcanie do aktywności ruchowej;

II .  JESIENIĄ W PARKU

  • dostrzeganie walorów estetycznych krajobrazu jesiennego
  • rozwijanie słownika dzieci o pojęcia związane z deszczem;
  • obchodzenie Dnia Nauczyciela
  • rozpoznawanie i nazywanie liter  a, A na podstawie wyrazów: aparat, Ala;
  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów;

 III.  JESIENIĄ W LESIE

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw wybranych drzew;
  • poznawanie zwierząt mieszkających w lesie; poznanie jesiennych zwyczajów zwierząt;
  • wdrażanie do samodzielności podczas ubierania i rozbierania
  • rozpoznawanie i nazywanie liter l, L na podstawie wyrazów: las, Leon;
  • kształtowanie ekspresji plastycznej; wrażliwości i pamięci muzycznej; wzbogacanie doświadczeń sensorycznych

IV.  PRZYGOTOWANIA DO ZIMY

  • wdrażanie do pomagania innym w codziennych obowiązkach w domu i przedszkolu
  • rozwijanie umiejętności współpracy podczas wymyślania i konstruowania zabawek
  • rozpoznawanie i nazywanie litery m, M na podstawie wyrazów: mama, Marta;
  • poznanie cyfry 1 i sposobu jej zapisywania; rozwijanie umiejętności matematycznych
  • odszukiwanie i tworzenie zbiorów jednoelementowych;

V.  NA STAREJ FOTOGRAFII

  • rozwijanie czynnego słownika dzieci o zwroty dotyczące stopni pokrewieństwa;
  • poszerzanie wiedzy na temat pracy fotografa; rozwijanie zainteresowania techniką;
  • rozpoznawanie i nazywanie liter e, E na podstawie wyrazów: ekran, Ela
  • rozwijanie myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń czasowych;
  • określanie różnic i podobieństw, przeliczanie;
  • rozwijanie samodzielności podczas czynności samoobsługowych

 

WRZESIEŃ

I. „W PRZEDSZKOLU”

  • integracja grupy; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie logicznego myślenia; utrwalenie imion koleżanek i kolegów;

  • rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; poznanie topografii przedszkola; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie sprawności grafomotorycznej; aktywne uczestniczenie w zabawach z grupą

  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń; kształtowanie umiejętności określania nastroju na podstawie mimiki i mowy ciała; przestrzeganie zasad bez piecznej zabawy na świeżym powietrzu

  • przestrzeganie zasad dotyczących bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w grupie; rozwijanie percepcji wzrokowej; podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości; wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wspólnych zabaw

  • kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu; tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; rozwijanie sprawności fizycznej;

II. „MOJA MIEJSCOWOŚĆ”

  • wzbogacanie słownika czynnego dzieci; przygotowanie do posługiwania się swoim adresem; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej; posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości;

  • kształcenie logicznego myślenia – rozpoznawanie i nazywanie elementów krajobrazu miejskiego; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej; kształtowanie umiejętności pracy w zespole

  • rozwijanie koncentracji uwagi; kształtowanie percepcji słuchowej; rozwijanie percepcji wzrokowej – czytanie globalne wyrazów: miasto, wieś;

  • wzbogacanie słownika dzieci – posługiwanie się pojęciem odblaski; wdrażanie do bezpiecznego porusza się po drodze; rozwijanie umiejętności orientowania się w schemacie ciała i w przestrzeni; kształtowanie nawyku wspólnego sprzątania po skończonej zabawie

  • rozwijanie pamięci słuchowej; kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie sprawności fizycznej – wzmacnianie mięśni nóg;

III. „JA, TY I ŚRODOWISKO”

  • rozwijanie logicznego myślenia – dostrzeganie i określanie różnic i podobieństw w wyglądzie ludzi; rozwijanie orientacji w schemacie ciała; kształtowanie celności i zręczności podczas zabaw z piłką;

  • rozpoznawanie i podawanie nazw zmysłów; rozwijanie doznań sensorycznych; rozwijanie ciekawości poznawczej; stosowanie się do przyjętych umów i reguł podczas zabaw

  • wzbogacanie słownika dzieci – używanie w wypowiedzi określeń: najpierw, potem, później, na końcu; kształtowanie logicznego myślenia; kształcenie umiejętności dokładnego mycia rąk;

  • poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak); przygotowanie do posługiwania się numerami alarmowymi; kształtowanie koordynacji ruchowo-wzrokowej; wdrażanie do szybkiego reagowania i wykonywania poleceń

  • rozwijanie zainteresowania czytaniem; kształtowanie postaw proekologicznych; rozwijanie szybkości i zręczności w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych;

IV. „ DARY JESIENI”

  • rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu; rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i podawanie nazw owoców i warzyw; kształtowanie sprawności manualnej podczas lepienia z masy solnej; przestrzegania zasad higieny

  • posługiwanie się nazwami warzyw; rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności; rozwijanie umiejętności wokalnych; przestrzegania zasad higieny

  • przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter o, O na podstawie wyrazów: owoce, Ola; kształtowanie poczucia rytmu; przestrzegania zasad higieny

  • rozpoznawanie i podawanie nazw różnych owoców i warzyw; kształcenie logicznego myślenia;

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; rozpoznawanie i nazywanie liter o, O; rozwijanie szybkości i zręczności w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych; przestrzeganie zasad higieny