Zadania dydaktyczno-wychowawcze
LUTY
1. KARNAWAŁ
-
kształtowanie sprawności fizycznej; zapoznanie ze zwyczajem przebierania się na bal karnawałowy; rozwijanie spostrzegawczości oraz umiejętności logicznego myślenia; rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter n, N na podstawie wyrazów: nuta, Nela; kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi
-
kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie umiejętności kodowania i dekodowania informacji; rozwijanie umiejętności przeliczania; kształtowanie umiejętności godzenia się z przegraną
-
rozwijanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu; rozwijanie sprawności fizycznej; zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zabawy; rozwijanie kreatywności; rozwijanie umiejętności językowych
-
kształtowanie sprawności fizycznej; rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów; kształtowanie
2. DAWNO TEMU
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter s, S na podstawie wyrazów: smok, Seweryn; rozwijanie sprawności fizycznej; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem oraz budowania wypowiedzi; rozwijanie wyobraźni plastycznej; kształtowanie orientacji przestrzennej
-
rozwijanie umiejętności liczenia; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości; rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; nabywanie umiejętności wnioskowania
-
rozwijanie myślenia matematycznego – wprowadzenie liczby i cyfry 6 w trzech aspektach; doskonalenie liczenia w zakresie 6; doskonalenie percepcji wzrokowej – utrwalanie kształtu litery s;
-
rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej; doskonalenie umiejętności przeliczania; rozwijanie kreatywności i zdolności manualnych
-
rozwijanie doświadczeń w zakresie percepcji dotykowej; kształtowanie sprawności fizycznej; rozwijanie sprawności manualnej; wdrażanie do poszanowania pracy innych osób
3. DOOKOŁA ŚWIATA
-
rozwijanie zwinności i skoordynowanego działania jako przygotowania do czynności złożonych: czytania i pisania, wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole,kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, niekrytykowanie innych
-
wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy kontynentów, państw, stolic
-
poznawanie kontynentów oraz państw doskonalenie umiejętności: rozpoznawania liter, odczytywania
-
krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych, pisania po śladzie
-
wykonywanie działań – dodawania i odejmowania na konkretach (z wykorzystaniem liczmanów)
4. CHRONIMY PRZYRODĘ
-
wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy
-
wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole
-
wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć
-
wdrażanie do kończenia pracy w wyznaczonym czasie, uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań, tak by eksperyment się udał
-
rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych
STYCZEŃ
I. Krąg tematyczny: WSZĘDZIE BIAŁO
- rozwijanie wiedzy o śniegu podczas zabaw badawczych oraz zimowych zjawisk przyrodniczych; poznanie zwyczajów ludności oraz zwierząt zamieszkujących
- bieguny; nazywanie i identyfikowanie cech typowych dla zimy: śnieg, mróz, zawierucha
- kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania litery y;
- rozwijanie samodzielności w ubieraniu się: zapinanie guzików, zapinaniei sznurowanie butów
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw z piosenką;
- rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci – klasyfikowanie, przeliczanie;
- wprowadzenie liczby i cyfry 4 w trzech aspektach
- rozwijanie sprawności fizycznej podczas zabaw z chustą animacyjną
II . Krąg tematyczny: ZIMOWE ZABAWY
- rozwijanie słownika o nazwy dyscyplin sportowych;
- wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
- kształtowanie umiejętności ilustrowania ruchem utworu literackiego;
- rozwijanie słownika czynnego; kształtowanie myślenia logicznego podczas klasyfikowania; doskonalenie wrażliwości sensorycznej i sprawności manualnej;
- wprowadzenie liczby i cyfry 5 w trzech aspektach;
- zapoznanie z tangramem; kształtowanie umiejętności przeliczania, planowania i mierzenia podczas projektowania gry,
- rozwijanie sprawności fizycznej, przestrzeganie zasady fair play
III. Krąg tematyczny: BABCIA I DZIADEK
- kształtowanie postawy empatii i szacunku wobec osób starszych
- budowanie świadomości o znaczeniu babci i dziadka w życiu rodziny;
- rozwijanie umiejętności współpracy w działaniu
- rozwijanie umiejętności językowych dzieci;
- rozpoznawanie i nazywanie liter b, B na podstawie wyrazów: bal, balon, babcia , Beata; rozwijanie koncentracji uwagi podczas słuchania tekstu literackiego;
- kształtowanie myślenia logicznego – planowanie, działanie wg planu; kodowanie i dekodowanie czynności za pomocą znaków
- kształtowanie umiejętności rywalizacji
IV. Krąg tematyczny: NASZE ULUBIONE BAŚNIE
- rozwijanie zainteresowania różnymi rodzajami książek jako źródła wiedzy;
- kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
- kształtowanie umiejętności posługiwania się znakiem =;
- wdrażanie do przestrzegania zasad i reguł bezpiecznej zabawy;
- rozwijanie kreatywności; zachęcanie do starannego wykonywania wszystkich zadań i ćwiczeń; wdrażanie do przestrzegania zwyczajów i norm społecznych;
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej; kontrolowanie poprawności chwytu pisarskiego i postawy ciała podczas zabaw grafomotorycznych
- wykonywanych przy stoliku
GRUDZIEŃ
I. ŚWIĄTECZNE POCZTÓWKI
-
kształtowanie umiejętności koncentracji uwagi na słuchanym tekście; doskonalenie umiejętności matematycznych i myślenia logicznego; wdrażanie do nawiązywania serdecznych i przyjacielskich relacji z rówieśnikami
-
kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter k, K; rozwijanie logicznego myślenia podczas układania historyjki obrazkowej;
-
rozwijanie umiejętności odczytywania instrukcji; budzenie zainteresowania środowiskiem społecznym;
-
rozwijanie umiejętności odgrywania ról podczas zabaw tematycznych doskonalenie umiejętności interpretacji piosenki za pomocą rytmu i ruchu;
-
rozwijanie empatii poprzez słuchanie i rozmowę na temat wiersza Prezent dla Mikołaja Doroty Gellner; rozwijanie sprawności grafomotorycznej podczas kreślenia po śladzie lite k, K;
II. ZWIERZĘTA ZIMĄ
-
rozwijanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym – rozpoznawanie zwierząt zapadających w sen zimowy; rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie, porównywanie, dopełnianie; rozwijanie ekspresji plastycznej; kształtowanie empatii wobec zwierząt
-
rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie; rozwijanie sprawności manualnej; kształtowanie zainteresowania środowiskiem przyrodniczym; kształtowanie empatii wobec zwierząt
-
kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania
liter u, U; rozwijanie słownika dziecka; rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
-
kształtowanie sprawności językowej – poprawne wypowiadanie się pod względem logicznym
i gramatycznym; rozwijanie zainteresowania czytaniem – pokazywanie i nazywanie liter u, U;
-
kształtowanie sprawności fizycznej – szybkości i zwinności; budzenie zainteresowania środowiskiem społecznym – praca leśniczego;
III. SPOTKANIE PRZY WIGILIJNYM STOLE
-
kształtowanie umiejętności matematycznych – przeliczanie; rozwijanie umiejętności językowych podczas układania zagadek; rozwijanie wrażliwości – czerpanie radości z przygotowań do świąt
-
rozwijanie myślenia logicznego podczas klasyfikowania, porównywania i określania długości; doskonalenie sprawności manualnej; rozwijanie wrażliwości – angażowanie się w przygotowania do świąt
-
kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu i rytmu; rozwijanie zainteresowania czytaniem;
-
poznanie tradycji związanych ze stołem wigilijnym; porównywanie ciężaru przedmiotów podczas zabaw z użyciem wagi;
-
kształtowanie sprawności językowej – tworzenie logicznej wypowiedzi na temat świąt Bożego Narodzenia; rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej;
IV. ŚWIĄTECZNE ZWYCZAJE
-
kształtowanie sprawności językowej – tworzenie logicznej wypowiedzi na temat świąt Bożego Narodzenia; rozwijanie ekspresji plastycznej i sprawności manualnej; budzenie zainteresowania tradycją i zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; tworzenie ciepłej, świątecznej atmosfery
-
rozwijanie myślenia matematycznego – przeliczanie; rozwijanie zainteresowania zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem
-
rozwijanie myślenia logicznego podczas rozwiązywania rebusów; rozwijanie słownika dzieci;
V. SKOK W NOWY ROK
-
rozwijanie sprawności językowych – tworzenie wypowiedzi poprawnych pod względem logicznym i gramatycznym; wdrażanie do rozumienia następstw czasowych – posługiwanie się kalendarzem, zegarem; kształtowanie samodzielności w nakładaniu ubrań wierzchnich
-
kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej – przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter p, P;
-
kształtowanie logicznego myślenia – rozumienie następstw czasowych; rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi
-
kształtowanie myślenia logicznego – posługiwanie się nazwami miesięcy; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie zainteresowania czytaniem – pokazywanie i nazywanie liter p, P
-
kształtowanie myślenia logicznego – posługiwanie się nazwami dni tygodnia; kształtowanie sprawności fizycznej
PAŹDZIERNIK
I. W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
- zachęcanie do spożywania surowych i przetworzonych owoców i warzyw
- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych;
- rozpoznawanie i podawanie nazw części garderoby; uświadamianie konieczności ubierania się odpowiednio do pogody; rozumienie pojęcia zdrowie; kształtowanie postaw prozdrowotnych;
- poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarza, pielęgniarki
- utrwalanie znajomości litery „o”
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej; właściwe reagowanie na sygnały i polecenia
- rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności zbiorów; posługiwanie się pojęciami: najwyższy, najniższy; najwięcej, najmniej; układanie i kontynuowanie rytmów dwu, trzyelementowych;
- rozwijanie sprawności fizycznej; zachęcanie do aktywności ruchowej;
II . JESIENIĄ W PARKU
- dostrzeganie walorów estetycznych krajobrazu jesiennego
- rozwijanie słownika dzieci o pojęcia związane z deszczem;
- obchodzenie Dnia Nauczyciela
- rozpoznawanie i nazywanie liter a, A na podstawie wyrazów: aparat, Ala;
- rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów;
III. JESIENIĄ W LESIE
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw wybranych drzew;
- poznawanie zwierząt mieszkających w lesie; poznanie jesiennych zwyczajów zwierząt;
- wdrażanie do samodzielności podczas ubierania i rozbierania
- rozpoznawanie i nazywanie liter l, L na podstawie wyrazów: las, Leon;
- kształtowanie ekspresji plastycznej; wrażliwości i pamięci muzycznej; wzbogacanie doświadczeń sensorycznych
IV. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
- wdrażanie do pomagania innym w codziennych obowiązkach w domu i przedszkolu
- rozwijanie umiejętności współpracy podczas wymyślania i konstruowania zabawek
- rozpoznawanie i nazywanie litery m, M na podstawie wyrazów: mama, Marta;
- poznanie cyfry 1 i sposobu jej zapisywania; rozwijanie umiejętności matematycznych
- odszukiwanie i tworzenie zbiorów jednoelementowych;
V. NA STAREJ FOTOGRAFII
- rozwijanie czynnego słownika dzieci o zwroty dotyczące stopni pokrewieństwa;
- poszerzanie wiedzy na temat pracy fotografa; rozwijanie zainteresowania techniką;
- rozpoznawanie i nazywanie liter e, E na podstawie wyrazów: ekran, Ela
- rozwijanie myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń czasowych;
- określanie różnic i podobieństw, przeliczanie;
- rozwijanie samodzielności podczas czynności samoobsługowych
WRZESIEŃ
I. „W PRZEDSZKOLU”
-
integracja grupy; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie logicznego myślenia; utrwalenie imion koleżanek i kolegów;
-
rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; poznanie topografii przedszkola; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie sprawności grafomotorycznej; aktywne uczestniczenie w zabawach z grupą
-
rozwijanie umiejętności myślenia logicznego podczas porządkowania zdarzeń; kształtowanie umiejętności określania nastroju na podstawie mimiki i mowy ciała; przestrzeganie zasad bez piecznej zabawy na świeżym powietrzu
-
przestrzeganie zasad dotyczących bezpiecznego i kulturalnego zachowania się w grupie; rozwijanie percepcji wzrokowej; podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości; wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wspólnych zabaw
-
kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu; tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; rozwijanie sprawności fizycznej;
II. „MOJA MIEJSCOWOŚĆ”
-
wzbogacanie słownika czynnego dzieci; przygotowanie do posługiwania się swoim adresem; rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej; posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości;
-
kształcenie logicznego myślenia – rozpoznawanie i nazywanie elementów krajobrazu miejskiego; rozwijanie percepcji słuchowej; rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej; kształtowanie umiejętności pracy w zespole
-
rozwijanie koncentracji uwagi; kształtowanie percepcji słuchowej; rozwijanie percepcji wzrokowej – czytanie globalne wyrazów: miasto, wieś;
-
wzbogacanie słownika dzieci – posługiwanie się pojęciem odblaski; wdrażanie do bezpiecznego porusza się po drodze; rozwijanie umiejętności orientowania się w schemacie ciała i w przestrzeni; kształtowanie nawyku wspólnego sprzątania po skończonej zabawie
-
rozwijanie pamięci słuchowej; kształtowanie poczucia rytmu; rozwijanie sprawności fizycznej – wzmacnianie mięśni nóg;
III. „JA, TY I ŚRODOWISKO”
-
rozwijanie logicznego myślenia – dostrzeganie i określanie różnic i podobieństw w wyglądzie ludzi; rozwijanie orientacji w schemacie ciała; kształtowanie celności i zręczności podczas zabaw z piłką;
-
rozpoznawanie i podawanie nazw zmysłów; rozwijanie doznań sensorycznych; rozwijanie ciekawości poznawczej; stosowanie się do przyjętych umów i reguł podczas zabaw
-
wzbogacanie słownika dzieci – używanie w wypowiedzi określeń: najpierw, potem, później, na końcu; kształtowanie logicznego myślenia; kształcenie umiejętności dokładnego mycia rąk;
-
poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak); przygotowanie do posługiwania się numerami alarmowymi; kształtowanie koordynacji ruchowo-wzrokowej; wdrażanie do szybkiego reagowania i wykonywania poleceń
-
rozwijanie zainteresowania czytaniem; kształtowanie postaw proekologicznych; rozwijanie szybkości i zręczności w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych;
IV. „ DARY JESIENI”
-
rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu; rozwijanie słownika czynnego – rozpoznawanie i podawanie nazw owoców i warzyw; kształtowanie sprawności manualnej podczas lepienia z masy solnej; przestrzegania zasad higieny
-
posługiwanie się nazwami warzyw; rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności; rozwijanie umiejętności wokalnych; przestrzegania zasad higieny
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter o, O na podstawie wyrazów: owoce, Ola; kształtowanie poczucia rytmu; przestrzegania zasad higieny
-
rozpoznawanie i podawanie nazw różnych owoców i warzyw; kształcenie logicznego myślenia;
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego; rozpoznawanie i nazywanie liter o, O; rozwijanie szybkości i zręczności w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych; przestrzeganie zasad higieny