Zadania dydaktyczno-wychowawcze
LUTY
I. SPORTY ZIMOWE
-
prowadzenie obserwacji przyrodniczych
-
wzbogacanie wiedzy na temat śniegu
-
zachęcanie do wypowiadania się na określony temat całymi zdaniami
-
rozwijanie wyobraźni
-
ćwiczenie pamięci
-
doskonalenie techniki przeliczania, ćwiczenia w porównywaniu wielkości
II. NASZE ULUBIONE BAŚNIE
-
wyraża emocje za pomocą za pomocą pantomimy
-
wyjaśnia znaczenie teatru; wyjaśnia pojęcie scenograf
-
opowiada o ulubionej książce z bajkami, uzasadnia wybór
-
tworzy zbiory równoliczne
-
dekoduje i koduje informacje zapisane za pomocą znaków i symboli
-
rozumie, jaką rolę pełni teatr jako instytucja
-
dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów
-
układa według wzoru wyrazy z rozsypanki literowej
-
wymienia podobieństwa i różnice między maszyną do pisania i komputerem
III. KARNAWAŁ
-
swobodnie wypowiada się na określony temat
-
czyta globalnie wyrazy: Wenecja, Brazylia
-
dokonuje analizy i syntezy słuchowej sylabowej i głoskowej wyrazów
-
wskazuje literę n, N wśród innych liter
-
wskazuje literę n wśród innych liter
-
czyta sylaby, proste wyrazy z poznanych liter
-
odtwarza układ taneczny przy piosence
-
aktywnie uczestniczy w naśladowaniu ruchów prowadzącego w zabawach
-
twory improwizacje ruchową przy muzyce
IV. DAWNO TEMU
-
dokonuje analizy i syntezy słuchowej sylabowej i głoskowej wyrazów
-
wskazuje cechy dystynktywne liter s, S
-
wskazuje literę s, S wśród innych liter
-
czyta sylaby w zakresie poznanych liter
-
różnicuje kierunki w przestrzeni i na kartce
-
wskazuje różnice i podobieństwa pomiędzy kopalnią soli a kopalnią węgla na podstawie ilustracj
V. KIEDY PATRZĘ W NIEBO
-
wyjaśnia następstwo dnia i nocy
-
obserwuje i mierzy długość cienia – zegar słoneczny
-
dokonuje pomiaru długości cienia za pomocą umownej miarki
-
wskazuje literę r, R wśród innych liter
-
dokonuje pomiaru długości cienia
-
wymienia cechy gwiazd
-
ogląda i porównuje różne gwiazdozbiory
-
wskazuje liczbę 7 wśród innych liczb; wykorzystuje ją do podpisywania liczebności zbiorów, określania miejsca elementu w szeregu innych
-
wskazuje podobieństwa i różnice pomiędzy gwiazdą i planetą
LISTOPAD
I. NA STAREJ FOTOGRAFII
-
rozwijanie czynnego słownika dzieci o zwroty dotyczące stopni pokrewieństwa
-
rozwijanie myślenia logicznego – określanie różnic i podobieństw, przeliczanie
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter e, E
-
budzenie wrażliwości na walory estetyczne środowiska przyrodniczego
-
poszerzanie wiedzy na temat pracy fotografa
-
rozwijanie zainteresowań techniką
II. KOCHAMY CIĘ! POLSKO
-
nazywanie wybranich symboli związanych z regionami Polski
-
rozpoznawanie liter, odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter
-
nabywanie wzorców pięknej polszczyzny poprzez słuchanie utworów literackich
-
kształtowanie umiejętności orientowania się na mapie Polski, w szczególności umiejętności wskazywania własnej miejscowości
-
kształtowanie umiejętności postrzegania własnej osoby jako członka narodu
-
budowanie przywiązania do tradycji, historii i symboli narodowych
III. JESIENNA MUZYKA
-
rozwijanie słownika czynnego o określenia cech jesiennej pogody
-
wprowadzenie liczby i cyfry 2 w trzech aspektach
-
rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą rytmu i ruchu
-
rozwijanie czynnego słownika o pojęcia: dyrygent, orkiestra, nuty, filharmonia
-
kształtowanie umiejętności improwizacji ruchowej i plastycznej
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter t, T
IV. MALI ARTYŚCI
-
rozwijanie słownika czynnego o pojęcia: muzeum, eksponat, sztuka, rzeźbiarz, graffiti
-
rozumienie wieloznaczności słowa malarz
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter d, D
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
-
wskazywanie i nazywanie poznanych liter – utrwalanie
V. CIEPŁO I MIŁO
-
przygotowanie do rozpoznawania i nazywania liter i, I
-
rozwijanie myślenia logicznego podczas układania historyjki obrazkowej
-
wprowadzenie liczby i cyfry 3w trzech aspektach
-
kształtowanie świadomości ekologicznej, znaczenie wiatru, wody i słońca w przyrodzie
-
kształtowanie umiejętności matematycznych, przeliczanie, dopenianie do wskazanej liczby
PAŹDZIERNIK
Temat tygodnia:W zdrowym ciele zdrowy duch.
•rozwijanie wrażliwości zmysłowej
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem, czytanie globalne wyrazów
• rozwijanie umiejętności przekładania jednych prawidłowości rytmicznych na inne
• doskonalenie umiejętności dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych
• rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru
• wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych
Łączenie pojęcia „zdrowie” z właściwym odżywianiem, ruchem, ubieraniem odpowiednim do pogody;
Temat tygodnia: Jesienią w parku.
•rozwijanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć
•rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „a” „A”
• rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej
• doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach,doskonalenie umiejętności dokonywania pomiarów
• zapoznanie z kolejnością pór roku,
różnicowanie drzew liściastych i drzew iglastych
• rozwijanie słuchu i wyobraźni muzycznej poprzez eksperymenty z dźwiękiem
• zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków
• wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej: albumy, książki przyrodnicze itp.
Temat tygodnia: Jesienią w lesie.
•kształtowanie umiejętności odzwierciedlania opowieści ruchem, rozw. zainteresowań przyrodniczych
•poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”
• budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów
• rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
• doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne
• rozwijanie ekspresji twórczej poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne
• rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów z uwagi na określoną cechę
• rozwijanie umiejętności porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”;rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach
Nazywanie niektórych gatunków drzew i ich owoców, niektórych grzybów
Temat tygodnia: Przygotowania do zimy.
• rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem
• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „m”, „M”
• doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów
• wprowadzenie znaku graficznego liczby 1; przeliczanie, porównywanie liczebności, podpisywanie zbiorów za pomocą znaku liczy 1.
• doskonalenie umiejętności porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie, Różnicowanie kierunków na kartce: na górze, na dole, z prawej, z lewej
• rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej)