Zadania dydaktyczno - wychowawcze
LUTY
I. W KARNAWALE
• wdrażanie do zdobywania wiedzy na temat tradycji i zwyczajów karnawałowych innych krajów
• poszerzanie wiedzy na temat strojów ludowych pochodzących z różnych części Polski
• poznanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas balu karnawałowego
• poznanie utworu „Krakowiak”, próby odtworzenia układu tanecznego
• zapoznanie z obrazem graficznym liter „b” i „B”
• doskonalenie umiejętności porównania wielkości przedmiotów i tworzenia odpowiednich zbiorów
• poznanie zapisu liczby „0”
• rozwijanie pojęć matematycznych: „większy”, „mniejszy”, „najmniejszy”, „największy”
• rozwijanie narządów mowy poprzez aktywne uczestnictwo w zabawach logopedycznych
• doskonalenie sprawności manualnej poprzez wykonanie korony metodą origami
II. MROŹNA KRAINA
• poznanie zjawiska powstawania cienia do zabaw teatralnych, działania magnesu; dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów badających właściwości materiałów
• dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę – zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, odpady, zmiany klimatyczne
• wykazywanie tolerancji oraz życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku
• systematyczne uczestnictwo w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• prawidłowe reakcje na zauważone zagrożenie lub wyrządzaną krzywdę zwierzętom
• zapoznanie się ze znakiem graficznym liter „n”, „N”
• poznawanie i stosowanie zapisu cyfrowego liczb od „0” do „8”
• doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania, np. graficzne łączenie liniami
• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji, prac plastyczno-technicznych według instrukcji słownych i obrazkowych
III. PŁYNIE WISŁA, PŁYNIE
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski ze szczególnym zwróceniem uwagi na wskazywanie własnej miejscowości, stolicy kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywanie granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego; rozumienie pojęcia „stolica”, rozpoznawanie herbu, znajomość legendy i elementów historii
• rozumienie konieczności szanowania symboli narodowych
• wykazywanie zainteresowania poznawaniem historii naszego kraju i postaci historycznych
• kultywowanie zwyczajów i tradycji regionalnych
• śpiewanie piosenki i uczestnictwo w zabawach ruchowo-tanecznych opartych na tradycji ludowej
• doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych, plakatów
• doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami porządkowymi
• określanie wyników dodawania lub odejmowania z pomocą palców zastępujących przedmioty
IV. SZTUKA TO….
• rozwijanie wyobraźni poprzez kontakt z wytworami sztuki, dostrzeganie jej piękna oraz rodzajów, uczenie należnego im szacunku
• utrwalenie nazw kolorów podstawowych oraz pochodnych
• rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną
• poznawanie liter „w, W”;doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów, wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
• zachęcanie do estetycznego wykonywania prac plastycznych, zwracanie uwagi na planowanie rysunku na całej powierzchni kartki, sprzątanie po skończonej pracy
• konstruowanie, majsterkowanie, budowanie z wykorzystaniem zabawek, materiałów
• znajomość zasad odpowiedniego zachowania w teatrze
STYCZEŃ
I.KOSMICZNE PODRÓŻE
-
kształtowanie umiejętności samokontroli wykonywania ćwiczeń, regulowania oddechu, radzenia sobie ze zmęczeniem
-
wykazywanie wytrwałości w kończeniu podjętych działań i wykazywanie motywacji
-
przestrzeganie zasad zachowania zapewniających porządek i bezpieczeństwo, dostrzeganie ewentualnego zagrożenia, nieprawidłowego zachowania innych
-
wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych, np. siły wydobywającego się powietrza z balonu w modelu rakiety
-
dokonywanie analizy i syntezy prostych słów
-
dokonywanie pomiaru odległości, szacowanie odległości
-
interesowanie się literą”
-
znajomość cyfr od 1 do 8
-
stosuje określenia „mniej”, „więcej”, „tyle samo”
II.ZIMOWE SZALEŃSTWO
-
doskonalenie sprawności ciała i koordynacji przygotowujących do nauki pisania i czytania
-
empatyczny stosunek do zwierząt, podejmowanie pomocy potrzebującym zwierzętom
-
budowanie atmosfery sprzyjającej dobrej komunikacji
-
doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem
-
dostrzeganie związków przyczynowo skutkowych, prawidłowości podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów
-
kontrolowanie poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, fleksyjnym i gramatycznym
-
wykonywanie prac plastycznych inspirowanych literaturą, zjawiskami przyrodniczymi, wyobraźnią
-
porównywanie długości, używanie określeń „dłuższy”, „krótszy”
III.BABCIA I DZIADEK TO SKARB
-
tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych
-
doskonalenie sprawności manualnej
-
znajomość i rozumienie obowiązków wszystkich członków rodziny i konieczność ich wypełniania
-
wykazywanie zainteresowania historią własnej rodziny
-
wykorzystywanie zjawisk fizycznych do zabaw konstrukcyjnych
-
utrwalanie kształtu liter przez różnorodne działania
-
poznawanie liter drukowanych- małych i wielkich
-
dostrzeganie, że wynik liczenia nie zależy od układu elementów konieczności liczenia
IV.ZAWODOWE PLANY
-
rysowanie form kolistych w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
-
werbalizowanie swoich myśli i oczekiwań, stanów emocjonalnych
-
uważne słuchania i analizowanie wypowiedzi innych
-
świadomość, że bogactwo nie stanowi o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
-
odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości
-
podejmowanie prób czytania prostych wyrazów z poznanych liter
-
wykonywanie prac plastycznych inspirowanych sztuka ludową, wyobraźnią i fantazją
-
stosowanie cyfr od 1 do 8
LISTOPAD
I. KRAINA BEZPIECZEŃSTWA
• wykonywanie ćwiczeń według instrukcji słownej i pokazu
• usprawnianie ruchomych narządów mowy
• nazywanie stanów emocjonalnych; kontrolowanie swojego zachowania w trudnych sytuacjach
• szanowanie praw rówieśników, umiejętna współpraca z grupą
• znajomość zasad bezpieczeństwa; numerów alarmowych ; zawodów związanych z bezpieczeństwem
• znajomość wybranych zasad ruchu drogowego,
• utrwalanie znajomości swojego adresu, świadomość, w jakich sytuacjach i komu takie informacje
można podawać
• doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
• zainteresowanie literą „D,d”
• znajomość cyfry „4”, tworzenie zbiorów równolicznych, przeliczanie
• kreślenie szlaczków
II. POLSKA – NASZYM DOMEM
• systematyczne uczestniczenie w zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
• kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski: wskazywanie własnej miejscowości, stolicy
kraju, najważniejszych rzek, charakterystycznych regionów z ich symbolami oraz wskazywaniem
granic, w tym wybrzeża Morza Bałtyckiego
• rozpoznawanie flagi, godła i barw narodowych ; tworzenie kącika patriotycznego
• wykonywanie prac plastycznych odzwierciedlających symbole narodowe
• śpiewanie hymnu państwowego ; nauka tańca krakowiaka
• posługiwanie się pojęciami: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu (chodzenie pod dyktando)
III. DESZCZOWA MUZYKA
• malowanie rękami i palcami, rozwijanie sprawności manualnej
• wykonywanie masażyków relaksacyjnych
• rozumienie, jak działa termometr
• rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków wody; poznanie stanów skupienia wody; rozumienie obiegu
wody w przyrodzie
• rozpoznawanie rodzajów deszczu (kapuśniaczek, ulewa, burza)
• zainteresowanie literą „K, k”
• przeliczanie i porównywanie symboli pogodowych; tworzenie zbiorów
• poznanie obrazu graficznego liczby „5”
IV. W ŚWIECIE EMOCJI
• improwizowanie ruchem do muzyki
• wykazywanie się sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową
• ilustrowanie zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażanie emocji poprzez różnorodne formy ekspresji:
plastyczną, techniczną, muzyczną
• przeliczanie i klasyfikowanie ze względu na rozmiar
• zainteresowanie literą „U, u”
• współpraca podczas realizacji zadań zespołowych
V. W ŚWIECIE TEATRU
• konstruowanie, majsterkowanie, budowanie z wykorzystaniem zabawek, materiałów
• znajomość zasad odpowiedniego zachowania w teatrze
• wcielanie się w rolę aktora, rozwijanie wiedzy o teatrze
• poszerzanie aktywności twórczej przez tworzenie scenerii, pacynek
• wcielanie się w role, wzbogacanie dzieci o przeżycia w związku z odgrywanymi scenkami
• zainteresowanie literą „y”,
• rozwijanie pamięci i myślenia dzięki zabawom; ćwiczenia sensoryczne z użyciem piasku, kaszy
manny, ryżu, soli, mąki
PAŹDZIERNIK
I. ZACZAROWANA JESIEŃ
-
uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych
-
dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego
-
radzenie sobie z sytuacjami trudnymi emocjonalnie, np. z przegraną
-
rozpoznawanie i określanie smaków, identyfikowanie smaku z owocem
-
identyfikacja zapisu cyfry 2
-
znajomość znaczenia pojęcia ,,para”
-
zainteresowanie literą ,,M, m”
-
klasyfikacja przedmiotów według wskazanego kryterium, tworzenie zbiorów
-
tworzenie i układanie matematycznych rytmów
-
wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców
-
wyodrębnianie części jadalnych warzyw
-
znajomość prac wykonywanych jesienią w ogrodzie
II. JAK DOBRZE BYĆ RAZEM!
-
kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
-
kształtowanie prawidłowych chwytów dłoni
-
szanowanie emocji swoich i innych
-
rozwijanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
-
wprowadzenie w świat wartości moralnych takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
-
uświadomienie, czym jest szacunek, przyjaźń i dlaczego to jest tak ważny w odniesieniu do siebie i innych
-
wzbudzenie zainteresowania literami „e”, „E”
-
przeliczanie i wzbudzenie zainteresowania liczbą „3”
-
uważne słuchanie tekstów literackich i analizowanie ich treści
-
doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie figur geometrycznych, przeliczanie elementów w zbiorze
III. W KORONACH DRZEW
-
uwrażliwia się na piękno przyrody
-
dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego
-
rozwija wrażliwość zmysłową
-
doskonali sprawność grafomotoryczną
-
dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie i zjawiska charakterystyczne dla jesieni
-
wzbogaca wiedzę przyrodniczą na temat mieszkańców drzew
-
rozpoznaje wybrane gatunki drzew (liście i ich owoce)
-
ćwiczy motorykę małą podczas wykonywania prac plastycznych
-
wykonuje proste obliczenia na materiale konkretnym, szacuje „na oko”
-
rozwija pamięć i myślenie
-
interesuje się literą „l”, „L”
IV. JESIENNE KOŁYSANKI
-
wykonywanie różnych form ruchu: równoważnych, rzutnych, z czworakowaniem
-
udział w zabawach konstrukcyjnych z wykorzystaniem materiałów użytkowych, w tym naturalnych
-
respektowanie praw swoich i innych osób
-
poszerzanie wiedzy i zdobywanie wiadomości na temat otaczającej przyrody, poznawanie wyglądu, zwyczajów i sposobów odżywiania zwierząt leśnych
-
doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
-
kształtowanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikacji, przeliczania elementów,
-
zainteresowanie literę/ą „I”, „i”
-
wysłuchiwanie głoski w nagłosie
WRZESIEŃ
I. Krąg tematyczny: Znowu razem.
Budowanie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej. Samodzielnie opisywanie swojego wyglądu oraz wyglądu innych. Dostrzeganie podobieństw i różnic między sobą a innymi dziećmi. Ćwiczenia orientacji przestrzennej. Rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu. Wiemy jak zachować się w konkretnej sytuacji. Układanie historyjek wg kolejności zdarzeń. Rozumienie, czym jest „ kodeks”, zna i akceptuje jego zawartość. Wyraża szacunek wobec innych osób poprzez uważne słuchanie i zachowanie ciszy, gdy mówią inne dzieci. Współdziałanie z dziećmi w pracach użytecznych. Ćwiczenia logicznego myślenia podczas ukladania rozsypanek.
II . Krąg tematyczny: Z latawcem w przedszkolu.
Rozpoznawanie podstawowych figur geometrycznych. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej. Sprawne posługiwanie się nożyczkami. Kształtowanie umiejętności zadawania pytań. Określanie położenie latawca w przestrzeni. Stosowanie pojęć: za, przed, obok, pod. Dostrzeganie podobieństwa i różnic między latawcami. Wykonywanie własnych latawców, dzielenie wyrazów na sylaby. Kolorowanie rysunków w których nazwy zaczynają się głoską „ o”. Wyklejanie szablonu litery „ o”. Konstruowanie instrumentów muzycznych i próbowanie na nich grać. Eksperymentowanie z powietrzem. W skupieniu słuchanie muzyki, relaksowanie się podczas masażów.
III. Krąg tematyczny: Żegnamy lato.
Wzbogacanie wiedzy na temat pisania listów. Wykonywanie pracy plastycznej z gazet. Wypowiadanie się na temat wakacyjnych skarbów. Dzielenie wyrazów na sylaby. Kolorowanie rysunków których nazwy zaczynają się głoską „ a”. Chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych. Pogłębia wiedzę o morzu i jego mieszkańcach, docenia uroki wypoczynku nad morzem. Wie co to jest bursztyn i w jaki sposób powstał. Eksperymentuje z bursztynem. Odpoczywa przy odgłosach morza. Dostzrega piękno krajobrazu gorskiego. Wie jakie rzeczy należy spakować na wyprawę w góry. Odrysowuje palce dłoni i wycina je po śladzie. Układa owieczkę z origami z koła wg instrukcji nauczyciela. Stosuje liczebniki porządkowe. Rysuje po sladzie pajęczynę i pająka, tworzy muszki z odcisków palców. Rozwiązuje proste zadania matematyczne, przelicza.
IV. Krąg tematyczny: Ziemia- nasza planeta.
Układa przedmioty od największego do najmniejszego. Tworzy definicję globusa oraz go opisuje. Tworzy mapę świata z gazet. Ogląda literaturę związaną z życiem pradawnych ludzi. Ćwiczy motorykę dużą i małą tworząc jaskinię z szarego papieru. Poznaje sposób rozpalania ognia przez prehistorycznych ludzi. Poznaje graficzny zapis litery „ t”. Wskazuje głoski w nagłosie.. Poznaje kontynenty, rozwija wyobraźnię. Poznaje duże i małe zbiorniki wodne występujące na kuli ziemskiej. Eksperymentuje z wodą. Wie do czego służy lornetyka. Wykonuje instrumenty muzyczne z plastikowych opakowań. Dostrzega problemy ekologiczne naszej planety. Wykonuje plakaty ukazujące raj na ziemi oraz zagrożenia dla naszego „ raju”.