|
ROZWÓJ EMOCJONALNY
|
ROZŁADOWYWANIE NAPIĘĆ EMOCJONALNYCH
|
TECHNIKI DYSCYPLINOWANIA DOSTOSOWANE DO STOPNIA ROZWOJU DZIECKA
|
5 i pół roku
|
- W sytuacjach trudnych może okazać się zagubione, gubi rzeczy; szuka pomocy u dorosłych.
- Nie potrafi znieść odrzucenia ze strony innych.
- Sadzi , że obowiązujące zasady mają charakter absolutny [stąd biorą się ataki płaczu, kiedy dziecko popełni nawet drobny błąd].
|
- Wzrasta ilość i intensywność sposobów rozładowywania emocji. Jedno dziecko może uciekać się do kilku z nich.
- Częstsze dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, jąkanie.
- Pokazywanie języka.
- Mniej ssania kciuka przed snem.
|
- Automatyczną reakcją dziecka w wieku 5 i pół ,6 lat jest „nie”, albo „spróbuj mnie zmusić”. Najlepiej zachować spokój, kiedy dziecko tak reaguje.
- Można spróbować stosować polecenia: „Widzę, że będziesz musiał spróbować kilka razy, zanim uda Ci się to zrobić”. Pozwoli to dziecku zamanifestować bunt i podporządkować się poleceniu.
- Można- jak w poprzednim etapie- rzucać wyzwania: „Ciekawe, czy potrafisz to zrobić, zanim policzę do dziesięciu”. Należy dawać dziecku szansę na sukces takim zachowaniem.
- Z dziećmi 6 letnimi można porozmawiać przed snem o tym, co zrobić, aby następny dzień był lepszy. To również skutkuje.
|
6 lat
|
- Dziecko mniej stabilne emocjonalne. Szybko zmienia uczucie przyjaźni na wrogość.
- Wykazuje skłonność do egocentryzmu, agresji, buntu, drażliwości. Skrupulatnie przestrzega rytuałów.
- Niełatwo pokonuje frustracje, z trudem akceptuje brak własnego sukcesu.
- Potrafi być kochające, przyjazne, z entuzjazmem współpracuje z innymi. Ciekawe wszystkiego , co je otacza.
|
- Ogólny niepokój.
- Niezdarność- dziecko przewraca się często.
- Mogą powrócić napady wściekłości.
- Plucie, obgryzanie paznokci, pokazywanie języka, jąkanie.
- Dziecko robi miny, naśladując innych, jakby dla zabawy.
- Ssanie palca u dzieci przywiązanych do tej czynności może się nasilić.
- Kołysanie nogami, kopanie.
|