Ćwiczenia oddechowe

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
10 listopada 2020

Dzieci w wieku przedszkolnym mają często problemy z prawidłowym oddychaniem. Dlatego ich mowa jest często niewyraźna, nie zawsze płynna - maluchy robią przerwy w najmniej oczekiwanym momencie, “zjadają” sylaby, mówią za głośno lub za cicho. Nie oddychają spokojnie, widać, jak z każdym wdechem unosi się ich klatka piersiowa i ramiona.  

Oddychanie jest podstawową czynnością fizjologiczną. Dotlenione ciało jest zdrowsze i gotowe do podejmowania wysiłku.
Prawidłowe oddychanie  w ciągu dnia, kiedy nie mówimy oraz w trakcie snu powinno odbywać się torem nosowym. Umożliwia to rozwój aparatu artykulacyjnego. Zaburzenia oddychania niekorzystnie wpływają na pracę aparatu mowy i przyczyniają się znacznie do powstania wad wymowy.

Przyczyny nieprawidłowego oddychania;

  • przerośnięty migdałek gardłowy lub znacznie przerośnięte migdałki podniebienne

  • skrzywiona przegroda nosowa

  • przedłużające się infekcje górnych dróg oddechowych

  • brak nawyku wydmuchiwania nosa w czasie kataru

  • nawykowe oddychanie ustami

Skutki nieprawidłowego oddychania:

  • obniżenie sprawności aparatu mowy

  • pozycja spoczynkowa języka na dnie jamy ustnej powoduje że co dziecko ma obniżoną sprawność narządów artykulacyjnych  

  • kłopoty z pionizacją języka przy wymowie głosek np. [l,r,sz,ż,cz,dż]

  • wymowa międzyzębowa głosek [ś,ź,ć,dź,s,z,c,dz,t,d,n]

  • niewyraźna wymowa (nawet jeśli poprawnie wymawiają wszystkie głoski)

  • spowolnienie lub przyspieszenie tempa mowy, cicha lub za głośna mowa

  • zaburzenia w koordynacji wdychania i wydychania powietrza

  • mówienie na tzw wdechu

Cele ćwiczeń oddechowych to:

  • poprawienie dziecięcego oddychania

  • poszerzanie pojemności płuc

  • rozróżnianie fazy wdechu i wydechu,

  • wydłużanie fazy wydechowej - co pozwala dostosować długość wydechu do długości wypowiedzi

  • wyrabianie toru przeponowego

  • koordynacja oddechu z mową,

Propozycje zabaw:

  1. Puszczanie baniek mydlanych w konfiguracji: długo - krótko - długo, słabo - mocno bardzo mocno

  2. Zdmuchiwanie z dłoni lub ze stolika piórek, listków, kulek z waty, filcowych kuleczek

  3. Wąchanie kwiatków, pachnących mydełek, pustych buteleczek po perfumach

  4. Dmuchanie na wiatraczki, papierowe ozdoby zawieszone na nitce różnej długości

  5. Gwizdanie

  6. Zawody statków – z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole

  7. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy. Również staramy się różnicować siłę wydechu

  8. Dmuchanie na pocięte paski papieru, tak aby tańczyły.

  9. Mecz piłkarski - dmuchanie do celu np.piłką pingpongową do bramki, pudełka

  10. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez

  11. Dmuchanie na świecę z bliska i z daleka, tak aby nie zgasić płomienia

  12. Przenoszenie lekkich papierowych elementów za pomocą słomki

  13. Kołysanie maskotki - oddychanie na leżąco z pluszakiem ułożonym na brzuchu

  14. Rozdmuchiwanie w pudełku piasku, ryżu, kaszy

  15. Naśladowanie odgłosów  na 1 wydechu np śmiechu: hi, hi,ha,ha,ho,ho,he,he

  16. Chuchanie na złączone dłonie, na gorącą zupę, zamarzniętą szybę


Pamiętaj rodzicu!

  • Zwracaj uwagę na to jak oddycha twoje dziecko, gdy ma otwartą buzię ( w czasie zabawy, gdy ogląda bajki) przypominaj o zamykaniu buzi, oddychania nosem.

  • Zwracaj uwagę na przedłużające się infekcje górnych dróg oddechowych, infekcje kataralne,- jeśli się bardzo często powtarzają, skonsultuj się z laryngologiem.

  • Naucz dziecko wydmuchiwać nos, przypominaj o oczyszczaniu nosa.

  • Dziecko nie jest w stanie wykonywać zabaw oddechowych gdy ma zatkany nos

  • Ćwiczenia oddechowe zaczynamy od najprostszych i kierujemy się możliwościami dziecka.

  • Zabawy wykonujemy przed posiłkiem lub 2 godziny po jedzeniu w przewietrzonym pomieszczeniu.

  • Jednorazowo wykonujemy 2 - 3 ćwiczenia przez kilka minut.


Opracowała. Logopeda Monika Burzykowska