Przedszkole Miejskie Nr 27 im. Majki Jeżowskiej
Misja i wizja
KONCEPCJA PRACY
Miejskiego Przedszkola Nr 27
im. Majki Jeżowskiej
w Jaworznie
POWIEDZ MI, A ZAPOMNĘ.
POKAŻ, A ZAPAMIĘTAM.
POZWÓL MI WZIĄĆ UDZIAŁ, A ZROZUMIEM.”
Konfucjusz
Podstawa prawna:
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
- Rozporządzenia MEN z dnia 07 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
- ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy
- podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- Statutu Miejskiego Przedszkola nr 27 im. Majki Jeżowskiej w Jaworznie uchwalonego przez Radę Pedagogiczną w dniu -----------------
Wizja przedszkola:
Stworzymy przedszkole szczęśliwego dzieciństwa, do którego dzieci będą uczęszczały chętnie i z radością.
Nasi wychowankowie będą ludźmi twórczymi, wrażliwymi, z poczuciem własnej wartości.
Odkryjemy w naszych dzieciach "pokłady" talentów: aktorskich, muzycznych, plastycznych i tanecznych, sportowych.
Dzieci będą poznawać przyrodę, uczyć się jej szanować i rozumieć jak również korzystać z jej zasobów.
Misja przedszkola:
Nasze przedszkole jest miejscem wspaniałej zabawy, zdobywania nowych doświadczeń i pogłębiania wiedzy w atmosferze przyjaźni i akceptacji.
Pragniemy, aby dzieci w naszym przedszkolu nabywały różnorodne umiejętności, rozwijały uzdolnienia artystyczne w sferze werbalnej, plastyczno-technicznej oraz muzyczno-ruchowo-tanecznej na drodze twórczej aktywności własnej.
Zainspirujemy naszych podopiecznych do spontanicznych działań twórczych, stwarzając im okazję do uzewnętrznienia uczuć i przeżyć.
Chcemy, aby nasi wychowankowie rozwijali się w bezpiecznym i czystym środowisku, dlatego uwrażliwiamy je na piękno otaczającego świata, kształtując postawę proekologiczną.
Uczymy tolerancji, życzliwości, empatii, akceptacji i poszanowania odmienności każdego człowieka opierając się na uniwersalnych wartościach takich jak miłość, przyjaźń, wzajemny szacunek.
Dziecko w naszym przedszkolu:
· czuje się bezpiecznie, jest optymistyczne, wesołe, otwarte,
· jest akceptowane takie, jakie jest,
· ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
· jest ciekawe poznawczo i aktywne twórczo, kreatywne, chętnie podejmuje nowe wyzwania,
· uczy się dostrzegać swoje mocne strony, buduje pozytywny obraz samego siebie,
· uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi,
· poznaje swoje prawa i obowiązki,
· osiąga dojrzałość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
Rodzice w naszym przedszkolu:
· otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka,
· współpracują z nauczycielami,
· otrzymują pomoc specjalistów,
· wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola,
· aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
· są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele w naszym przedszkolu:
· są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę przedszkola, dyspozycyjni i taktowni,
· wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, predyspozycje i uzdolnienia, obserwują i oceniają jego rozwój,
· współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem lokalnym,
· pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują partnerów i przyjaciół przedszkola,
· aktywnie realizują zadania przedszkola zgodnie z prawem oświatowym i dokumentami placówki,
· stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola,
· doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe, wzbogacają warsztat pracy, dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, monitorują efektywność własnej pracy.
Kierunki realizacji koncepcji pracy
- Rozwijanie uzdolnień
- Edukacja przez sztukę
- Promocja zdrowia i ekologia
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
Wskaźniki efektywności koncepcji – kryteria sukcesu
· poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne,
· wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
· wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
· zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
· zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
· zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
· upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
· wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
· stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
Model absolwenta
Nasz absolwent jest:
· dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
· wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
· jest aktywny, samodzielny,
· twórczy i otwarty,
· wrażliwy estetycznie, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
· ma pozytywny obraz własnego „ja”,
· umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
· stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
· ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
· odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
· ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
CELE I ZADANIA GŁÓWNE
- Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
- Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego działalności:
- kształtowanie postawy w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym i społecznym,
- kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć),
- nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą.
- Rozwijanie u wychowanków optymistycznych cech charakteru (dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania)
- Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Promowanie działalności przedszkola w środowisku.
Elementy składowe koncepcji
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięciaprzedszkola i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola są zawarte w rocznym planie przedszkola i sprawowanym nadzorze pedagogicznym, który jest spójny z przyjętą koncepcją.