Przedszkole Miejskie Nr 27 im. Majki Jeżowskiej

Rozwój emocjonalny dziecka pięcio- i sześcioletniego

25 września 2017

 

ROZWÓJ EMOCJONALNY

ROZŁADOWYWANIE NAPIĘĆ EMOCJONALNYCH

TECHNIKI DYSCYPLINOWANIA DOSTOSOWANE DO STOPNIA ROZWOJU DZIECKA

5 i pół roku

  • W sytuacjach trudnych może okazać się zagubione, gubi rzeczy; szuka pomocy u dorosłych.
  • Nie potrafi znieść odrzucenia ze strony innych.
  • Sadzi , że obowiązujące zasady mają charakter absolutny [stąd biorą się ataki płaczu, kiedy dziecko popełni nawet drobny błąd].
  • Wzrasta ilość i intensywność sposobów rozładowywania emocji. Jedno dziecko może uciekać się do kilku z nich.
  • Częstsze dłubanie w nosie, obgryzanie paznokci, jąkanie.
  • Pokazywanie języka.
  • Mniej ssania kciuka przed snem.
  • Automatyczną reakcją dziecka w wieku 5 i pół ,6 lat jest „nie”, albo „spróbuj mnie zmusić”. Najlepiej zachować spokój, kiedy dziecko tak reaguje.
  • Można spróbować stosować polecenia: „Widzę, że będziesz musiał spróbować kilka razy, zanim uda Ci się to zrobić”. Pozwoli to dziecku zamanifestować bunt i podporządkować się poleceniu.
  • Można- jak w poprzednim etapie- rzucać wyzwania: „Ciekawe, czy potrafisz to zrobić, zanim policzę do dziesięciu”. Należy dawać dziecku szansę na sukces takim zachowaniem.
  • Z dziećmi 6 letnimi można porozmawiać przed snem o tym, co zrobić, aby następny dzień był lepszy. To również skutkuje.

6 lat

  • Dziecko mniej stabilne emocjonalne. Szybko zmienia uczucie przyjaźni na wrogość.
  • Wykazuje skłonność do egocentryzmu, agresji, buntu, drażliwości. Skrupulatnie przestrzega rytuałów.
  • Niełatwo pokonuje frustracje, z trudem akceptuje brak własnego sukcesu.
  • Potrafi być kochające, przyjazne, z entuzjazmem współpracuje z innymi. Ciekawe wszystkiego , co je otacza.
  • Ogólny niepokój.
  • Niezdarność- dziecko przewraca się często.
  • Mogą powrócić napady wściekłości.
  • Plucie, obgryzanie paznokci, pokazywanie języka, jąkanie.
  • Dziecko robi miny, naśladując innych, jakby dla zabawy.
  • Ssanie palca u dzieci przywiązanych do tej czynności może się nasilić.
  • Kołysanie nogami, kopanie.